Testfaktas kvalitetsmerking stiller strenge krav. Spylervæsken testes ifølge et standardisert testopplegg som omfatter rengjøringsevne, viskositet ved lave temperaturer, frysepunkt og skånsomhet mot lakk og gummi.
For å oppfylle kriteriene for kvalitetsmerkingen må spylervæsken prestere gjennomgående godt i samtlige testmomenter. Kvalitetsstempelet Verified Quality & Performance garanterer dermed at produktet holder en gjennomgående høy kvalitet.
Laboratorietesten er utført av det uavhengige testinstituttet Dekra i Stuttgart og følger internasjonale standarder for test av spylervæsker.
[PDF]
Testen omfatter følgende delmomenter:
1. Kjemiske og fysiologiske egenskaper
-
Frysepunkt
-
Viskositet ved -10 °C
-
Flammepunkt
Frysepunktet testes og verifiseres mot det som er deklarert på produktet. Viskositeten (hvor lettflytende spylervæsken er) måles ved -10 °C. For at spylervæsken skal få god spredning gjennom munnstykket, kreves det en viskositet på < 14,5 mm2/s. Flammepunktet er den laveste temperaturen der fordamping (avdunsting) fra spylervæsken antennes.
2. Skånsomhet (materialkompatibilitet)
-
Lakkerte flater
-
Gummi
Spylervæskens skånsomhet mot ulike underlag og materialer testes ved eksponering i 24 timer ved romtemperatur og ved 50 °C. Underlagene og materialene som testes, er gummi, grå metallic-lakk, svart metallic-lakk, mørkeblå metallic-lakk og rød standardlakk.
3. Rengjøringseffekt
Rengjøringseffekten testes ved hjelp av en kunstig fabrikkert og representativ blanding av veismuss, basert på en IKW-standardsammensetning. Testen kjøres i et isolert testkammer ved en temperatur på 2–5 °C. Testen utføres med en standard frontrute (VW Golf) og en standard vindusvisker (Bosch). Viskerens evne til å rengjøre frontruten med spylervæske måles både visuelt og ved hjelp av måleutstyr for lysgjennomslipp. Antallet sveip med vindusviskeren til fri sikt og helt ren frontrute måles. Grensen for godkjent går ved 10–11 sveip. 7 sveip eller mindre er svært god rengjøringsevne.
4. Rengjøringseffekt ved saltfilm (grå hinne)
Spylervæsker i kombinasjon med veisalt etterlater ofte spor på frontruten i form av en grå hinne ved temperaturer under frysepunktet. Spylervæskens evne til å holde frontruten ren testes i et isolert testkammer, ved en temperatur på minus 5–10 °C.
Testen utføres med en standard frontrute (VW Golf) og en standard vindusvisker (Bosch). Viskerens evne til å rengjøre frontruten med spylervæsken måles både visuelt og ved hjelp av måleutstyr for lysgjennomslipp.