Hvorfor vil vi ikke trille maten?

Laboratorietest

Trillebagen med to hjul er en utrolig smart oppfinnelse. På kontinentet er den populær, men her i Norge har den ikke slått like bredt gjennom. Men nå er kanskje tiden inne til å gi den den plassen den fortjener i livene og hjemmene våre?

Laboratorietest
Susann Engqvist Published: 8 nov, 2023

Det er ingen som hever et øyebryn når gamle bestemor kommer med en trillebag. Men hos den yngre delen av befolkningen er den sjelden å se. Helt ufortjent har den fått et litt kjedelig pensjonistimage. Det ser ikke ut til å ha noen større betydning at den nå finnes i massevis av lekre farger og modeller. Eller er det så enkelt at de unge ikke vet eller forstår hvor praktisk den egentlig er?

[PDF]

Perfekt for folk som har valgt bort bilen

Det finnes imidlertid unntak. Isabelle Friberg og hennes samboer Sixten Engqvist er begge under 30 år. De bor i en forstad til Stockholm og har, i likhet med mange moderne storbymennesker, ikke bil. Da kommer trillebagen godt til nytte, og de har brukt den i flere år.

- Det er mye mer behagelig å gå og handle med den, og vi slipper plastposer eller pappkasser, konstaterer Isabelle.

- Vi får med oss mye mer, noe som er helt perfekt siden vi ikke har bil. Det er flere i vår bekjentskapskrets som har trillebag, og jeg ga faktisk en til venninnen min i bursdagsgave for ikke lenge siden. Hun bruker den hver dag.

At trillebagen burde være utstyrt med «pensjonistadvarsel» er ikke Isabell enig i.

- Absolutt ikke! Men kanskje skyldes det at den er stilig i svart og føles litt som trillebagenes «Rolls Royce», avslutter hun med en latter.

Og mens vi likevel er inne på bil: i Tyskland, der stadig flere bevisste berlinere blir observert med trillebag, kalles den litt spøkefullt for «Hackenporsche». Direkte oversatt betyr det «Hælporsche». Kanskje er tiden inne til å oppgradere, verdsette og begynne å bruke denne smarte oppfinnelsen?

Den billigste modellen blant de beste

Testfaktas redaksjon har gjennomført en sammenlignende laboratorietest av åtte modeller i prisklassen fra 200 til 1000 kroner. Lasteevne/håndterbarhet, kvalitet og slitestyrke, konstruksjon og detaljer samt vanntetthet ble testet og vurdert.

Ingen av trillebagene fikk toppkarakter, mye på grunn av at ingen fikk høy karakter på samtlige områder. Kun tre av bagene rommet alt på listen, og bare to besto regntesten.

Lastekapasiteten på testens billigste, Rustas egen trillebag til 200 kroner, er lavest, 33 kilo, noe som er 10 kilo mindre enn de som rommer mest. Men for øvrig hevder Rustas budsjettvariant seg godt i konkurransen og havner på en tredjeplass, ikke langt bak vinneren Rolser RG.

Totalkarakteren (8,3 av 10) på Rolser RG trekkes først og fremst ned på grunn av høy plassering av bagen, og det høye, smale håndtaket som gjør den vanskelig å håndtere, løfte og kjøre, særlig for lave personer.

Bunnplasseringene fikk Ikeas «Radarbulle» og Reisenthels «Trolley M». Ingen av dem fikk plass til alle varene, og begge har en slarkete ramme, ustabil bag og tar inn vann. Reisenthels modell har dessuten svært lav bakkeklaring og små hjul som gjør den vanskelig å kjøre. Begge modellene har imidlertid teleskophåndtak, noe som gjør dem lettere å bære.

25 km hinderløype og 5000 løft

Testen er utført av laboratoriet SLG Prüf- und Zertifizierungs GmbH i Tyskland. Hver trillebag ble pakket med vanlige mat- og husholdningsprodukter som for eksempel melk, smør, skyllemiddel, et 10-pakning med egg, seks epler, potetgull, et brød, en trepakning med husholdningspapir m.m., med en sammenlagt vekt på 12 kg.
De fylte trillebagene er dratt tilsvarende 25 km og i en hastighet på 4 km/t over en fortauslignende trommel og løftet i håndtaket over 5000 ganger. De ble også utsatt for simulert kraftig regn for å teste tettheten, og avslutningsvis ble det gjort vurderinger av bagenes stabilitet, kjøreegenskaper, ergonomi, lukkemekanismer og kvaliteten på konstruksjon og materiale.

Ting å tenke på når du skal velge trillebag:

  • Store hjul og høy bakkeklaring gjør den enklere å dra på ujevnt underlag. Bagen blir imidlertid litt vanskeligere å kjøre i krappe svinger hvis hjulene er store. Jo mykere hjul, desto mer behagelig kjøring.
  • Teleskophåndtak gjør den enklere å løfte og tilpasse til ulike personers høyde.
  • Hvis du ofte må bære bagen, for eksempel i trapper, er det lurt å velge en modell som ikke er så tung i seg selv.
  • Det kan være praktisk med ett eller flere rom utenpå, for eksempel til mobil og lommebok.
  • Reflekser på bagen er praktisk i den mørke årstiden. (Hvis du ikke setter på en selv, selvsagt.)
  • Hvis du har lite plass, eller bare bruker den sporadisk, kan en sammenleggbar bag være praktisk.
  • Prøvekjør den gjerne med noen ting av ulik størrelse og form i. Hvis selve bagen er ustabil, kan innholdet flyte rundt, noe som gjør den vanskelig å kjøre.

 

Susann Engqvist / Testfakta

Fakta om testen

Testfakta Research har på oppdrag av svenske medier gjennomført en sammenlignende laboratorietest av trillebager.
Laboratorietesten ble utført av laboratoriet SLG Prüf- und Zertifizierungs GmbH i Tyskland.

Kriterier for utvelgelse var trillebager på to hjul til under 1000 kroner.

Følgende åtte trillebager ble testet:

  1. IKEA                       Radarbulle
  2. Rusta                      Trillebag
  3. Epic                         CityXshopper Ergo
  4. Rolser                      RG
  5. Cavalet                    Ergo
  6. Andersen                 Scala Plus
  7. Airbox                      AS6
  8. Reisenthel               Trolley M

Tre prøver av hvert fabrikat ble anskaffet i desember måned 2021.

Testparametere

Laboratorietesten omfatter følgende delmomenter:

  • Håndterbarhet
  • Kvalitet og slitestyrke
  • Konstruksjon og detaljer
  • Vanntetthet

Håndterbarhet
Laboratoriet har vurdert hvor stor lastekapasitet (volum) bagene har, hvor enkelt det er å laste inn og ut av bagene, lukke og åpne selve lasterommet, hvor stabil bagen er under lasting og når man drar den, hvor lett den er å dra og hvor mye plass den tar i sammenfelt posisjon. Alle stabilitets- og trekkprøver er utført med en last på 12 kg.

For å vurdere lastekapasiteten ble hver bag pakket på den mest optimale måten med følgende mat- og husholdningsprodukter:
2 liter brus, 1 liter skyllemiddel, 500 gram Nutella, 250 gram syltetøy, 1 liter melk, 6 x 0,5 liter vann, 800 gram kattemat, 3-pakning husholdningspapir, 1 ananas, en hermetikkboks, 10-pakning egg, 2 kjekspakker, 1 pakke pasta, 6-pakning epler, 400 g smør, 1 brød, 1 tube Pringles og 1 storpakning Twix.
Tre av bagene rommet alt på listen. For de andre bagene varierte kapasiteten avhengig av lasterommets utforming og volum.

Kvalitet og slitestyrke
Laboratoriet har latt vognene bli dratt over en trommel med ujevnt belegg og hindringer (tilsvarende fortauskanter). Til sammen ble bagene dratt i en strekning på 25 km i en hastighet på 4 km/t. Bagene ble også løftet i håndtaket over 5000 ganger og måtte falle fra stående posisjon mot gulvet med håndtakssiden ned 10 ganger.
Samtlige momenter ble utført med en last på 12 kg.

Konstruksjon og detaljer
Laboratoriet inspiserte og vurderte lukkemekanismen, lommer og mindre oppbevaringsrom, håndtakets ergonomi og utforming, lasterommets materiale og utforming, og det ble gjort en generell vurdering av konstruksjonskvaliteten.

Vanntetthet
Vognene ble utsatt for kraftig regn tilsvarende ca. 7 liter vann per sekund i 3 minutter. Lasterommet ble fylt med fuktsensitivt indikatorpapir for å kunne vurdere omfanget av lekkasjen og hvor vannet hadde trengt inn.

Resultatene fra de ulike delmomentene er gradert og vektet sammen til en totalkarakter i samråd med laboratoriet. I totalkarakteren er det lagt størst vekt på håndterbarhet samt kvalitet og slitestyrke, med 35 prosent hver. Konstruksjon og detaljer samt vanntetthet er hver vektet med 10 prosent.

TABLE OF TEST RESULTS