- Du kan ikke veie mye over 55 kilo hvis du skal klare å stoppe med denne sykkelen, sier testleder Marco Brust om Crescents elsykkel Elis. Bremsene klarte ikke høyere maksvekt enn 77 kilo for fører + sykkel + last.
Som følge av pandemien har det blitt populært å velge andre transportmetoder enn buss og T-bane. Elsyklene ble dermed en av fjorårets storselgere, og trenden ser ut til å fortsette i år.
I samarbeid med NAF har Testfakta gjennomført en laboratorietest av sju vanlige elsykler fra det svenske og norske markedet. Generalagentene har sendt syklene sine til laboratoriet Velotech i Schweinfurt i Tyskland.
[PDF]
I laboratoriets testramper ble det blant annet målt rekkevidde, teknisk ytelse og bremser. Det har vært en stor utvikling når det gjelder elsykler de siste årene. Noen av syklene har imidlertid problemer med bremseeffekten.
Bremser og andre tekniske deler er testet ifølge en EU-standard som heter EN 15194:2017-12. Det var store forskjeller i bremsekraft mellom de ulike syklene. Best bremseeffekt hadde testens sammenlagtvinner Ortler, som hadde henholdsvis 480,8 newton og 391,9 newton i bremsekraft på for- og bakhjul under tørre forhold. Dårligst var Crescent med knapt halve bremseeffekten, henholdsvis 199,5 newton og 286,7 newton under tørre forhold. Bremsene på forhjulet var imidlertid litt bedre under våte forhold, 274,5 newton.
En av testene i denne EU-standarden er å undersøke hvilken maksvekt sykkelens dårligste brems (foran eller bak) klarer. Dette tilsvarer altså en nødssituasjon der du virkelig må få elsykkelen til å stoppe.
Her klarer Crescent bare 77 kilo som maksvekt når laboratoriet skal stoppe sykkelen.
- Selv jeg, som er ganske liten og bare veier 75 kilo, ville være altfor tung for denne sykkelen, sier Marco Brust, som har testet elsykler i mange år. Han ser at mange varemerker i Europa kjøper inn elsykler fra Asia, og at det ikke er alle deler som holder for en stadig tyngre europeisk befolkning.
- Vi tar utgangspunkt i et EU-gjennomsnitt, der mennene veier drøye 90 kilo. Hvis elsykkelen dessuten veier 25 kilo og du har litt ekstra last, er det flere sykler enn Crescent som får problemer med å bestå bremsetesten.
Giant Explore E+ 3GTS klarer for eksempel maksimalt 109 kilo maksvekt for å stoppe i bremsetesten. Både Winora, 117 kilo, og Biltema med 118 kilo har resultater som bør mane til forsiktighet hvis du er en velvoksen sykkelkjøper.
Crescent havner imidlertid på topp i testkategorien support-faktor. Det handler om hvor mye kraft elmotoren bidrar med i forhold til kraften når du tråkker. Dette momentet viser hvilken ekstrakraft du får når du for eksempel sykler i en oppoverbakke. Crescent (2,7) har nesten tre ganger så høy maksimal support-faktor som Ecoride (1,0).
Den endelige testvinneren er Ortler Lyon, som har lavest mekanisk motstand i testene. Den mekaniske motstanden er et mål på hvor mye av kraften du bruker når du tråkker, som går videre ut i bakhjulet. På Biltemas sykkel forsvinner nesten halvparten (48 watt av opprinnelig 100) av anstrengelsen i friksjon i pedaler, kjede, gir og kulelager. På Ortler blir 33 av 100 watt borte i mekanisk motstand.
Men hva er syklenes maksimale rekkevidde? Biltemas elsykkel Yosemite City Connect 28 klarte lengst strekning på plant underlag med maksimal support og med laveste support. Med maksimal motorhjelp klarte Biltemas elsykkel 15,9 mil på plant underlag.
Hvis man har mange bakker å forsere på vei til og fra jobben, bør man imidlertid velge en annen sykkel. Giant Explore E+ 3GTS har best rekkevidde når det er seks prosent helling. Med maksimal support har den en rekkevidde på 2,3 mil i seks prosent helling, sammenlignet med 2,1 mil for Biltema under samme forhold.
- Vår erfaring er at de som skaffer seg en elsykkel, som oftest kjører med så mye motorhjelp som mulig, forteller Marco Brust.