En nærmere titt på detaljene gir en indikasjon på fremtidens elsykkel. Unisex-rammen er laget av karbon/komposittmateriale og sprøytestøpt uten sømmer eller sveisede kanter og er meget stabil til tross for lav vekt. Det innebygde "single-speed" giret og driveremmen i stedet for en tradisjonell kjede skal minimere behovet for service og antall komponenter. Til og med Sachs-motoren er innkapslet. En Kinekt-sadel med justerbar demping og styre med Vecnum dempingstativ for komfort også utenfor asfalten.
Hvordan fungerer sX1 i hverdagen? Testversjonen var ikke fullt utstyrt og manglet skjermer, bagasjehyller og lys. Det er en medvirkende årsak til at ingenting skrangler eller høres bortsett fra den turbinaktige susingen fra motoren. En annen er drivremmen og den utrolige vridningsstive rammen. Sykkelen kan kjøres komfortabelt på alle underlag, men føles mest hjemme i urbane og lette terrengmiljøer, hvor vi totalt syklet ca 600 km.
Akselerasjon er en opplevelse og til tross for høy støttefaktor er den lett å tråkke på når motoren slår seg av i 25 km/t. Men ulempen med single-speed viser seg også her; Buddy Bike inviterer deg til å sykle veldig fort, men motstanden til et høyere gir mangler ved høyere hastigheter, så du har ikke energi til å tråkke så fort som du burde. Den andre ytterligheten, det vil si å starte i en bratt oppoverbakke, er heller ingen lek uten mulighet for nedgiring.
Totalt sett er Buddy Bike sX1 et spennende tillegg til premiumklassen med høykvalitetsfølelse, smarte detaljer og en kraftig motor. Det er bra at produsenten planlegger å utvikle motorkontrollprogrammet for å oppnå et annet forhold.
+ Vridningsstiv, stabil og ekstremt sterk.
- Single-speed ikke for alle, prisen.